
www.russlandanalysen.de

No. 9

Otto Wolff -StiftungResearch Centre for East 
European Studies, BremenDGO

analyticalanalytical
digestdigest

7 November 2006

MEDIA

russianrussian

www.res.ethz.ch

■ ANALYSIS
 Kremlin Systematically Shrinks Scope of Russian Media. 
 Robert Orttung, Washington 2
 Worldwide Press Freedom Index 2006 (Selected Countries) 5
■ OPINION SURVEY
 (Perceived) Access of the Opposition to the Mass Media 6
■ COMMENTARY
 On the death of Anna Politkovskaya. Elfi e Siegl, Berlin/Moscow 7
 Black Mark for Journalists. Grigorii Pasko, Moscow 8
■ DOCUMENTATION
 Violations of Freedom of the Media in Russia. 
 Statistics of the Glasnost Defense Foundation 10
■ ANALYSIS
 Russian Internet Remains an Island of Free Speech and Civil Society. 
 Dmitry Vinogradov, Moscow 12
■ OPINION SURVEY
 What Russians ! ink About the Internet and the People Who Access the Internet 16

Center for Security 
Studies, ETH Zurich

CSS
An ETH Center



2

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Analysis

Kremlin Systematically Shrinks Scope of Russian Media
Robert Orttung, Washington

Summary
Since coming to power, the Putin administration and systematically cracked on Russian press freedoms. 
After taking control of the main nationwide television networks in 2003, the authorities have now taken 
over the most important non-state controlled newspapers. ! e regional media and Internet are next. Ulti-
mately, the silencing of critical voices will undermine Putin’s stated eff orts to strengthen the Russian state 
and boost the economy.

Politkovskaya Murder Part of a Larger 
Chain

The murder of investigative journalist Anna Polit-
kovskaya in Moscow on October 7 has brought 

the issue of media freedom in Russia to the world’s 
attention. Politkovskaya was one of the few reporters 
brave enough to travel to Chechnya and write about 
the kidnappings, torture, and murders of Kremlin-
backed Prime Minister Ramzan Kadyrov. ! e assas-
sin’s silencing of Politkovskaya leaves a vacuum in the 
Russian media. 

Politkovskaya’s murder was not a bolt from the 
blue. While everyone assumes that the murder was 
connected to Politkovskaya’s work, no one yet knows 
who ordered her death. Nevertheless, the attack fi ts 
into the Kremlin’s systematic and long-term policy 
of smothering media freedom in Russia, a policy that 
has been implemented consistently since President 
Vladimir Putin came to power at the beginning of 
2000. ! e results are clear: In its Press Freedom Index 
2006, Reporters Without Borders ranked Russia 147 
of the 168 countries it examined. 

While one can argue about whether there was 
real press freedom during the Yeltsin era, there was 
at least a variety of opinions expressed in the media. 
! en there were many voices critical of Kremlin poli-
cy. Today the authorities have chased most alternative 
points of view from the broadcast and central print 
media, leaving some freedom in the regional media 
and the Internet. But even in these areas the ability to 
speak frankly is increasingly under threat. 

! e attack on the media is part of a much larger 
crackdown on the business community, voter rights, 
non-governmental organizations, and other freedoms 
that Russians were just beginning to sample after the 
collapse of Communism. Unfortunately for Russia, 
the suppression of the media will ultimately under-
mine the capacity of the state by depriving it of the 
very information that it needs to rule eff ectively. 

Taboo Topics

Russian journalists who can survive in the current 
system know what the limits are. ! e key taboo 

topics are corruption among the elite and Chechnya, 
particularly the abuses by the Russian troops and pro-
Moscow Chechens, according to Alexei Venediktov, 
chief editor of Ekho Moskvy, a radio station whose 
journalists express a wide variety of viewpoints. Like 
Politkovskaya, Paul Klebnikov may have been look-
ing into corruption in Chechnya before being mur-
dered in July 2004. On October 16, the authorities 
shut down the Russian-Chechen Friendship Society, a 
Nizhny Novgorod-based non-governmental organiza-
tion, that published an on-line newspaper considered 
to be one of the few reliable sources of information 
from Chechnya. 

By maintaining tight control over media coverage, 
the Kremlin has learned that it can minimize the fall-
out from events beyond its control, as Masha Lipman 
has pointed out. For example, there is little public 
analysis of the hostage-taking tragedy at Beslan and 
therefore few consequences for the country’s leaders. 
Broadcasters have essentially ignored the topic, while 
only relatively minor publications with small audi-
ences have sought to investigate the conditions under 
which so many of the hostages died. In contrast to 
these problematic areas, generally acceptable topics 
for the authorities include foreign aff airs, sports, en-
tertainment, and business. 

Watching TV

The various central television networks are by far the 
most important information providers in Russian 

society: 85 percent of Russians claim to use central 
television as a key source of information, according 
to an October poll by the Kremlin-friendly VTsIOM 
polling agency. ! is fi gure increased from 76 percent 
over the course of a year. 

Given the enormous role television plays in Russian 



3

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

society, it is not surprising that it was one of the fi rst 
targets in Putin’s campaign to reassert state authority. 
At the beginning of his presidency, Putin clashed with 
Boris Berezovsky and removed his control of ORT, 
Russia’s most important national network, now called 
Channel One. ! en he forced oligarch Vladimir 
Gusinsky to fl ee the country and his NTV network, 
then one of the most critical of authorities, passed 
into the hands of Gazprom in 2001. At the time, the 
government described the transfer as a purely business 
operation since the television network had extensive 
debts to the natural gas monopoly. However, the polit-
ical implications were clear. ! e journalists who were 
responsible for NTV’s coverage were forced out of the 
station and tried to set up new networks in the form 
of TV-6 and TVS, but were ultimately driven from 
the air in 2003. Under Oleg Dobrodeyev, Russian 
Television (RTR), the second most important state-
owned broadcaster, set up a unifi ed network of 80 
regional radio and television companies that present 
a single message from Moscow. By 2003, the Kremlin 
had established control over national television. 

! e Russian state now either owns or controls 
the fi ve most important Russian television networks, 
Channel One, Russian Television, TV-Center, NTV, 
and Ren-TV. Of these the fi rst four devote about 90 
percent of their political news time to covering the 
activities of the authorities, almost invariably in 
positive or neutral terms, according to monitoring 
performed by the Center for Journalism in Extreme 
Circumstances in March 2006. ! ese broadcasters 
devoted 4 percent of their political coverage or less 
to the opposition, and these broadcasts were generally 
negative. Only Ren-TV was slightly diff erent, devoting 
19 percent of its political news time to the opposition 
and providing more balanced coverage of both the au-
thorities and the opposition. ! e study concluded by 
pointing out that “Our data show that the majority of 
the media we studied frequently do not give Russians 
various points of view on specifi c topics. ! e media do 
not serve as a forum for exchanging opinions, public 
debates, confrontation, investigations, and commen-
taries which could provide the public with informed, 
analytical, and well-considered discussion of political 
topics and the state authorities.” In short, the Russian 
media do not perform the functions required of them 
in a democracy.

! e national networks are not news outlets, but 
propaganda providers, according to Igor Yakovenko, 
the secretary of the Russian Union of Journalists. ! e 
television news does not refl ect reality, but creates a 
parallel universe, he said. In cases where it is not clear 
what the Kremlin line is, the networks are often silent. 

For example, network commentators had little to say 
about the abrupt resignation of Procurator General 
Vladimir Ustinov and what it meant for Russian poli-
tics on the day that he resigned in June. At the time, 
Ustinov’s departure was seemingly one of the most 
important events of the year given the few personnel 
changes under Putin, so the lack of commentary was 
strange. Without straightforward guidance, the usual 
talking heads were at a loss. 

In fact, there is nothing spontaneous on the na-
tional networks. Since 2004, all talk shows are pre-
recorded and unwanted comments are deleted before 
the show is aired. 

More television stations are expected to begin na-
tionwide broadcasts before the 2007–2008 election 
cycle begins. But all will represent an offi  cial point 
of view. If there is a dramatic split within the elite, 
each side will have its own station. ! e St. Petersburg 
channel, TV5, considered to be close to First Deputy 
Prime Minister Dmitry Medvedev and a potential 
Putin successor, already has such a license, and Zvezda 
army television, controlled by Defense Minister Sergei 
Ivanov, another potential successor, is expected to win 
the rights for national broadcasts later this year.

Crackdown on the Press

After imposing state control over the national tele-
vision networks, the authorities moved on to the 

central print media. With the sale of Kommersant this 
year, Kremlin-friendly companies have now taken 
over the key newspapers in Russia that provided a 
non-state point of view. Kommersant, with a relatively 
small print run of 115,000 copies and a convenient 
website, was well respected for its coverage of busi-
ness and political news that was often critical of the 
Kremlin. At the end of August, Alisher Usmanov, the 
owner of numerous steel companies and president of 
Gazprominvestholding, a 100 percent subsidiary of 
Gazprom, purchased the paper. Usmanov ranks no. 
25 Forbes’ list of richest Russians with an estimated 
fortune of $3.1 billion. He is thought to be close to 
Medvedev, the presidential contender who is also the 
chairman of Gazprom’s board of directors. 

Berezovsky, now living in London, owned the pa-
per from 1999 until February 2006, when he sold it 
to his business partner Badri Patarkatsishvili, who re-
sides in Georgia. Both Berezovsky and Patarkatsishvili 
are wanted in Russia. Shortly after Usmanov bought 
the paper, Editor Vladislav Borodulin resigned and 
other journalists have begun leaving the paper. ! e 
new editor is Andrei Vasilyev, who had served as editor 
from 1999 to summer 2005, when he went to launch 
Kommersant’s Ukrainian edition. 



4

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

! e purchase of Kommersant is following a model 
that has become well tested in Russia: Gazprom or 
businessmen friendly to the Kremlin purchase a news-
paper and the publication soon stops providing cut-
ting-edge reporting that it critical of the authorities. 
When Gazprom took over Izvestiya in 2005, the once 
respected newspaper slowly declined and today is con-
sidered to be more of a tabloid than an independent 
news outlet. Other papers that have been taken over 
in recent years include Nezavisimaya gazeta, Novye 
izvestiya, and Moskovskiye novosti. In 2001, Gazprom 
took over Segodnya, once the crusading paper of 
Gusinsky’s Media Most empire, and closed it down. 
! e gas giant also fi red the staff  of the newsmagazine 
Itogi. Obshchaya gazeta disappeared in 2002. Currently, 
Vladimir Potanin’s Prof-Media is reportedly preparing 
to sell Komsomolskaya Pravda, the most popular paper 
in the country with a readership of 8.4 million, most 
likely to Gazprom. 

! ere are only a few non-state controlled papers 
left on the Russian Market. Vedomosti, which is owned 
by foreigners, including the Finnish Independent 
Media Sanoma Magazines, Wall Street Journal, and 
Financial Times. ! e paper mainly focuses on busi-
ness stories. Papers like Gazeta, owned by Vladimir 
Lisin’s Novolipetsk Metallurgical Plant, and Vremya 
Novostei, thought to be tied to Aleksandr Voloshin, 
the chairman of the board of Russia’s electricity mo-
nopoly and the former Kremlin chief of staff , are con-
sidered to be relatively independent, but have small 
readerships and tiny advertising bases.

Politkovskaya’s Novaya gazeta seems to be expand-
ing its reach. Its circulation has risen over the last 
three years from 130,000 to 170,000, putting it well 
ahead of competitors like Gazeta and Vremya Novostei. 
Former Soviet President Mikhail Gorbachev and bil-
lionaire Duma member Alexander Lebedev purchased 
a 49 percent stake in the paper in June to support its 
policy line. 

Of the major media outlets, the radio station Ekho 
Moskvy is unique in that it is owned by Gazprom but 
its journalists manage to maintain an independent 
line. Editor Vendiktov claims that his audience has 
grown by 20 percent over the last year.

Regional Media

Regional and local publications are generally be-
holden to regional and local governments for sub-

sidies and therefore have to make sure that they do 
not off end their political sponsors. Such governments 
spend millions of dollars a year on these publications.

 Nevertheless, there are examples of excellent 
journalists and publications working in the regions. 

For example, the newspaper Vechernyi Krasnotur’ insk, 
edited by Natalya Kalinina, was the fi rst to report 
on the disfi guring hazing that Private Andrei Sychov 
suff ered during his military service. After Vechernyi 
Krasnotur’ insk, which publishes in Sychov’s home-
town, began reporting on this story, the national 
media picked up the cause and Sychov’s mistreat-
ment became a major scandal in Russia, shining an 
unwelcome light on the military’s failure to reform, 
according an article on the regional media by Maria 
Eismont.

Paying the Piper

The government is clearly getting ready to use its 
control of the media during the 2007/2008 cam-

paign cycle. In the draft budget for 2007, the amount 
of money set aside for the media will increase almost 
50 percent to 18.2 billion rubles ($680 million), up 
from 12.6 billion in 2006, according to a recent re-
port in Nezavisimaya gazeta. ! e specifi c fi gures for 
the media will be discussed in the third reading of the 
budget set for the second part of November.

Beyond state subsidies, some media have been able 
to generate a lot of income on their own. Naturally, 
these money fl ows have caught the eyes of the authori-
ties. On July 31, President Putin issued a decree that 
puts the Federal Security Service (FSB) in charge of 
securing critically important sites in Russia, includ-
ing television. ! e FSB has its people working in the 
media business and will have extensive control over 
the broadcasters’ content and fi nancial fl ows, an “in-
formed source” told Nezavisimaya gazeta. ! e fi nan-
cial fl ows are particularly attractive since last year 
broadcasters made an estimated $3 billion. 

Legislating a Tame Media

The authorities are increasingly using the courts to 
exert pressure on journalists. ! e Union of Jour-

nalists’ Yakovenko said that his organization receives 
about 10 complaints a month from journalists un-
der pressure. Russian legislation now contains many 
prohibitions against slandering or insulting the au-
thorities. In July, the president signed legislation that 
makes insulting a government offi  cial in the perfor-
mance of his duties an act of “extremism,” exposing 
the off ending journalist to the possibility of a long jail 
sentence. With ever greater frequency, the courts are 
deciding cases against journalists in favor of bureau-
crats in cases of defamation. In the 1990s, there were 
fewer than 10 such criminal cases. Now the number 
is as high as 45 per year, according to the World Asso-
ciation of Newspapers. In advanced democracies, civil, 
not criminal, courts deal with such cases. 



5

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Safety Last

The courts are not necessarily the greatest menace 
that journalists have to worry about. Russia is the 

third most dangerous country in the world for jour-
nalists, following only Iraq and Algeria, according to 
the Committee to Protect Journalists (CPJ). Includ-
ing Politkovskaya, the CPJ lists thirteen journalists 
who were killed apparently by paid assassins in Russia 
since the beginning of 2000. ! e authorities have not 
been able to identify the murderers in any of the cases, 
according to Oleg Panfi lov, the director of the Center 
for Journalism in Extreme Situations and the CPJ. 

Before Politkovskaya’s death, the murder of Paul 
Klebnikov in July 2004 was one of the most well 
known cases in the west. In May a jury acquitted 
three men who had been on trial for committing that 
crime. ! e procurator-general’s offi  ce then announced 
that it planned to fi le an appeal. 

Beyond facing the possibility of death, many jour-
nalists in Russia simply are pushed out of their jobs. 
Prominent examples include television anchor Leonid 

Parfyonov, newspaper editor Raf Shakirov, and maga-
zine editor Sergei Parkhomenko. ! ey have either left 
the profession or gone to work in outlets with smaller 
audiences.

No News Is Bad News

The Kremlin’s crackdown on the free media demon-
strates the paranoia of its leaders and their fear of 

society. Rather than addressing Russia’s problems, the 
country’s top politicians have decided that it is simply 
easier to stop talking about them. 

Such tactics are doomed to failure. To rule eff ec-
tively and over the long-term, leaders must know what 
the reaction is to their policies. Without a free media 
to discuss trends and opinions in society, the leader-
ship will have diffi  culty knowing what the population 
is thinking and doing. ! e result will be that they 
adopt unpopular policies that sooner or later will sum-
mon a powerful anti-system opposition. Accordingly, 
Putin’s media policies are likely to have the opposite of 
the eff ect intended. 

About the author
Robert Orttung is a visiting scholar at the Center for Security Studies of the Swiss Federal Institute of Technology 
and an associate research professor at the Terrorism, Transnational Crime, and Corruption Center of American 
University. 

Further Reading
Reporters Without Borders, Press Freedom Index 2006, http: / /www.rsf.org /rubrique.php3?id_rubrique=639
Center for Journalism in Extreme Situations, “Pervyi otchet ob osveshchenii rossiiskoi politicheskoi zhizni v iz-
brannykh SMI,” April 27, 2006, http: / /www.memo98.cjes.ru / ?p=3&sm2=on&reports=200603
Mariya Olegovna Eismont, “Est’ li zhizn’ na Marse, ili Nezavismye SMI v Rossiiskikh regionakh,” Otechestvennye 
zapiski, no. 6, 2005, http: / /magazines.russ.ru /oz / 2005/6 / 2005_6_19-pr.html

•
•

•

Documentation

No. Country Score
1 Finland 0,50 
23 Germany 5,50 
27 United Kingdom 6,50 
53 United States of America 13,00 
58 Poland 14,00 
105 Ukraine 26,50 
147 RussiaRussia 52,50 
168 North Korea 109,00 
Source: http: / /www.rsf.org /article.php3?id_article=19388 24 October 2006

Worldwide Press Freedom Index 2006 (Selected Countries)



6

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Opinion Survey

(Perceived) Access of the Opposition to the Mass Media

In Your Opinion, do the Opposition Parties have the Opportunity of Freely Expressing ! eir 
Views …

Source: http: / / wciom.ru / ?pt=42&article=2975 7 August 2006

… on the National Television Channels?

They have the 
opportunity 59%

They don't have the 
opportunity 26%

No response 15%

… in the National Press Publications?

They have the 
opportunity 64%

They don't have the 
opportunity 20%

No response 16%

Do Representatives of Leading Parties have the Opportunity to Present ! eir Position on the 
National Television Channels?

Supporters of Yedinaya Rossiya Supporters of Yabloko

They have limited 
opportunity to do so 

8%

They don't have the 
opportunity 2%

No response 11%

They have the 
opportunity 79%

They have the 
opportunity 34%

They don't have the 
opportunity 13%

No response 23%

They have limited 
opportunity to do so 

30%

Do You ! ink that Censorship is Necessary for Russian Television?

It is definitely 
necessary 35%

It is probably 
unnecessary 15%

It is definitely 
unnecessary 14%

No response 8%

It is probably 
necessary 28%

2004 2006

It is definitely 
necessary 37%

It is probably 
unnecessary 21%

It is definitely 
unnecessary 7%

No response 10%

It is probably 
necessary 25%



7

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

If You Are of the Opinion that Censorship is Necessary, Could You Indicate for which Topics?
(Up to ! ree Answers Possible; Percentage of ! ose Who Believe Censorship is Necessary)

0%
5%

10%
15%
20%
25%
30%
35%
40%

Se
x,

 p
or

no
gr

ap
hy

Ac
tio

n 
m

ov
ie

s, 
vi

ol
en

ce
, c

ru
el

ty
,

cr
im

e

Ad
ve

rti
sin

g

Te
le

vi
sio

n 
pr

og
ra

m
s f

or
 c

hi
ld

re
n

an
d 

yo
un

g 
pe

op
le

Po
lit

ic
s

M
us

ic
 h

al
l a

nd
 e

nt
er

ta
in

m
en

t

Al
ch

oh
ol

, n
ar

co
tic

s, 
sm

ok
in

g

Fe
at

ur
e 

fil
m

s

Te
le

vi
sio

n 
pr

og
ra

m
s o

n 
cu

ltu
re

,
m

or
al

s, 
et

hi
cs

O
bs

ce
ne

 la
ng

ua
ge

, s
w

ea
rin

g

Fo
re

ig
n 

fil
m

s

N
ew

s p
ro

gr
am

m
es

Pr
og

ra
m

m
es

 o
n 

w
ar

Pu
rit

y 
of

 th
e 

Ru
ss

ia
n 

la
ng

ua
ge

Te
le

se
rie

s

A
ll 

to
pi

cs

O
th

er

N
o 

re
sp

on
se

2004 2006

Commentary

On the death of Anna Politkovskaya
Elfi e Siegl, Berlin/Moscow

The October 7 murder of Moscow journalist Anna Politkovskaya, which was presumably politically motivated, 
coincided with Russian President Vladimir Putin’s birthday. ! is convergence gave rise to rumors that the mur-

derer had tried to damage the president’s reputation. Politkovskaya’s death has left Muscovites shaken – not least 
because it was the second spectacular murder in less than a month. In mid-September, the fi rst deputy director of the 
national bank, Andrei Kozlov, was shot dead. He was regarded as an incorruptible expert who revoked the licenses of 
banks involved in money laundering.

Anna Politkovskaya, 48, a diplomat’s daughter and the mother of two, had worked for six years as a special cor-
respondent in the Northern Caucasus for Novaya gazeta, one of the few independent Russian newspapers. With al-
most fanatical dedication and little regard for her own well-being, she wrote about the lives of ordinary people in the 
street or in the countryside. ! e more she adopted their concerns and hardship as her own, and the more she tried to 
help them, the more nervous, agitated, and depressed she became. 
She took on military and intelligence offi  cers and received death 
threats, prompting her to move to Vienna temporarily. However, 
unable to bear the life of an exile, she returned to Moscow and for 
a while was protected by bodyguards.

During the hostage crisis at the Moscow Dubrovka theater 
four years ago, when Chechen rebels stormed a performance of 
the musical “Nord-Ost”, she attempted in vain to act as a negotia-
tor to prevent a bloody outcome. She was prevented from covering 
the Beslan school hostage crisis in 2004 because she was poisoned 
during her fl ight to North Ossetia.

She also investigated corruption and organized crime in Russia. 
She blamed the  Kremlin chief for misguided policies – but found 
no publisher at home with the courage to print her book Putin’s 
Russia.

! e editors of Novaya gazeta regard the murder as a contract 
killing and assume that it was connected to a series of articles Photo: Novaya Gazeta



8

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Politkovskaya wrote about Moscow-appointed Chechen prime minister Ramzan Kadyrov. Most recently, she had 
been conducting research on torture and abductions in Chechnya allegedly involving Kadyrov’s military units - re-
search that may have been fatal.

Russia is among the most dangerous countries for journalists. While reporters who do not convey the image of 
Russia that the Kremlin desires are not necessarily killed, they do experience hardships and harassment. From of-
fi cial warnings, anonymous telephone calls, and subtle threats by the intelligence service to prosecution in court, the 
methods of intimidation are manifold.

Translation from the German by Christopher Findlay

Black Mark for Journalists
Grigorii Pasko, Moscow
Grigory Pasko is a former Russian naval captain and military journalist for the newspaper Battle Watch. In 
1993 he fi lmed a Russian navy tanker dumping radioactive waste and ammunition into the Sea of Japan. He also 
exposed the environmental threat posed by the decaying Pacifi c Fleet and its nuclear submarines. In 1997, the 
FSB arrested him and charged him with treason for allegedly intending to pass sensitive information to a foreign 
journalist. Pasko spent 20 months in jail for pre-trial detention and was then acquitted. But then the prosecution 
reopened his case, this time charging him with abuse of offi  ce. He received four years in a forced labor camp. In 
2002, he rejected a presidential pardon because it would have required him to admit guilt. He served two-thirds 
of his sentence and then was released on parole. All but one of the treason charges were dismissed.   

Farce of the “Clowns”

Once, I drew up a project for a publication that 
would have been something new for Russia: an 

ecological magazine, in color, with a lot of illustra-
tions, published in large print runs, with a lot of col-
umns that in my opinion would have been interesting 
to a broad readership… As everyone knows, the publi-
cation of a magazine is expensive, which is why, when 
sounding out possible participants in such a project, I 
consulted mainly with a member of the State Duma. 
After he had listened closely to my plans, he said: 

“! is is a good idea. However, if it is going to be re-
alized, your name must not be mentioned anywhere; 
potential sponsors will be frightened off  if the editor 
of such a publication is someone who is out of favor 
with the present authorities.”

We left it at that.
Of course, I am upset that at the age of forty-fi ve 

I have not even earned the right to my own name in 
present-day Russia. It does not even matter that for 
some people my name provides cause for cowardice 
and for others, irritation. (! ere are, after all, also 
other people—I hope…) 

In Russia journalists have for a long time been 
divided—into those who are close to the authorities 
(it is not important of which level—federal, regional 
or small town), and those who are in opposition to 
the authorities. Opposition journalists are not liked, 
and sometimes they are pitied as if they were lepers, 
although their only “fault” is that their point of view 
concerning the events happening around them is dif-

ferent from the point of view of the powers-that-be. 
! e authorities do not like journalists who have their 
own point of view. ! e authorities like journalists who 
listen spellbound to them and write favorably about 
them.

Sometimes, court journalists remember (appar-
ently at a subconscious level) that their mission is to 
inform their readers. ! en, they spill the beans, write 
the truth, and provide literal quotes of the authori-
ties’ statements. ! en, everybody sees that both the 
emperor and his retinue are “naked.”

Answering questions from Russian citizens on 
October 25, Russian President Vladimir Putin had 
this to say about such journalists: “! ey were sent to 
spy, and they eavesdrop. ! is is dirty.” ! e journal-
ist Yevgenia Albats reacted to the president’s statement 
thus: “If the servant was sent to clean golden toilets, 
then she cannot EAVESDROP on what men of state 
have to say to each other in between using the urinals. 
! is is dirty. Really dirty”.

! e Russian authorities today act as if “! e 
only good journalist is a dead journalist.” Vladimir 
Vysotskii comes to mind as well: “Along the way there 
is a dense forest full of witches, and at the end of the 
way there is a scaff old with axes.” 

In one of Anna Politkovskaya’s articles, published 
after her death, there is the following passage: “Almost 
the entire present generation of Russian journalists 
and the existing mass media are ‘clowns’. Taken to-
gether, they are a farce of ‘clowns’. ! eir mission is 
to entertain the public; if they do write about serious 



9

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

matters, then they only say how great the ‘power verti-
cal’ is in all its manifestations.”

Today, the authorities have defi ned the role of 
journalism in Russian society once and for all: to be 
a servant of the authorities. Everybody who does not 
agree with playing this role is an enemy of the authori-
ties. It is common knowledge that enemies are sooner 
or later dealt with. It is unimportant in whose hands 
the weapon used to mete out punishment turns out 
to be—as long as the off ending journalist is silenced. 
Anna Politkovskaya was dealt with in a radical way: 
she was killed. Others are treated diff erently, and on 
a daily basis: the well-known journalist and human-
rights activist Vasilii Melnichenko was brutally beaten 
up in Sverdlovsk oblast while carrying out public du-
ties and missions; in Vladivostok, the editor of the 
newspaper Chestnyi detektiv Viktor Bulavintsev is be-
ing threatened, while the editor of the opposition pa-
per Arsenyevskie vesti Irina Grebnyova was locked up 
[for 15 days] in a vagrants’ shelter; in Perm, the pho-
tographer (!) of the only opposition newspaper in town 
Vladimir Korolyov was jailed on a charge of disclosing 
state secrets; not long ago, court proceedings began in 
Moscow in the case of Boris Stomakhin, author of the 
website “Kavkaz-Tsentr” and editor of the newspaper 
Radikalnaya politika…

We could keep adding examples. ! ere are how-
ever other ways of fi ghting disagreeable journalists: 
many of them are unemployed, they are not published 
anywhere or they are forced to publish under pseud-
onyms. ! is is freedom of speech à la Putin. ! us, 
people whose profession in developed and civilized 
countries is important and necessary for democracy 
are social outcasts in Russia, where their profession 
almost carries a stigma, a peculiar “black mark”.

! e Korolyov Aff air

The case of the Permskii obozrevatel photographer is 
in my view very typical of these persecutions. In 

the opinion of the lawyer Karen Nersisyan, Korolyov 
was chosen by the militia in order to get at his newspa-
per, considered to be the sole island of independence 
in Perm. “! ey need the paper,” Nersisyan said at a 
press conference in Perm. “All the security agencies of 
the krai have the aim of destroying the paper at any 
price, with the tacit consent of the governor’s admin-
istration.”

So that the reader has a clearer idea of what is going 
on in Perm, I will give an example. Permskii obozrevatel 
began collecting signatures calling for the resignation 
of the current governor of Perm krai, Oleg Chirkunov. 
Chirkunov’s answer to a question by a reporter of the 
local television station on the so-called Korolyov aff air 

was almost a Freudian slip: he did not say “Korolyov 
aff air”, but “Grinberg aff air”. However, Igor Grinberg, 
businessman and founder of the Permskii obozrevatel, 
is in no way involved in the Korolyov aff air, not even 
as a witness. Clearly the authorities are interested in 
stopping Grinberg’s activities. 

Offi  cially, Vladimir Korolyov, a former local po-
lice offi  cer, is charged with violating rarely used ar-
ticles of the criminal code: collecting information on 
citizens’ private lives without their consent and col-
lecting and disclosing state secrets—representatives 
of the prosecution, police and FSB had found data 
about local dignitaries on computers confi scated in 
the newspaper’s offi  ces. A journalist’s dossier thus was 
presented as information on the private lives of people. 
Korolyov was jailed. Why Korolyov? Because he is 
the only employee of the newspaper who at one time, 
maybe ten years ago, worked as a police man. It was 
the prosecution’s idea that it would be easier to break 
him and force him to slander Grinberg.

! is is what the lawyer Karen Nersisyan said: 
“[Korolyov] is being off ered a deal, unoffi  cially and il-
legally: he is supposed to slander Igor Grinberg with 
the intention of destroying the paper, in return he will 
be off ered freedom and other benefi ts. ! e fact that he 
refused to do this honors my client; he wrote a petition 
because of this. He understands that one cannot live 
like this: he has a daughter, he is not only thinking of 
his future, but also of the future of his children.”

Korolyov has been in jail since September. He is 
not being interrogated. ! e papers of the investiga-
tion are stamped “top secret”—the foremost indica-
tion that the case was fabricated and is, from a legal 
point of view, rotten.

From articles published by Permskii obozrevatel: 
“… In our articles and comic strips, we criticize our 
not-always-innocent Perm offi  cials and destroy the 
infl ated “attractive image” of the region, by not show-
ing the far-fetched reality of the supporters of the au-
thorities, but by showing reality as it is, even if this is 
not always pleasant. ! e publication of the newspaper 
hampers the shady commercial deals of the governor, 
the mayor of Perm and the people surrounding them. 
! e present authorities in our region are tough prag-
matists who live according to the laws of wild capital-
ism. One of their foremost laws reads as follows: ‘In 
business there are neither friends nor enemies, there 
are only temporary relationships.’

We have reason to believe that Governor Chikurnov 
is backing the offi  cials of the security agencies attack-
ing our newspaper.”

From statements by Governor Oleg Chikurnov on 
local television on October 8, 2006: “Only the Lord 



10

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

God can say what happens and where. What are the 
mass media? In my opinion, … they are a means to 
freely distribute information… ! e point of conten-
tion is something else. All of them (independent mass 
media—the author) moreover try to shape public 
opinion. By so doing, they are not mass media any-
more, but political instruments.”

From the statements of Vladimir Korolyov ad-
dressed to the state prosecutor’s offi  ce, FSB and the 
Main Administration of Interior Aff airs of Perm 
oblast, as well as to the penal chamber of the Perm 
oblast court: “… My being held in custody is not justi-
fi ed by the requirements of the investigation, but is 
an instrument to force me to slander the owner of the 
newspaper Permskii obozrevatel I.A. Grinberg … ! e 
investigators working on my case are trying to per-
suade me with the methods of ‘stick and carrot’ to 
make such a statement. ! e fact of the matter is that 
Permskii obozrevatel is the only independent source of 
truthful information on the state of aff airs in Perm 
krai. ! is is the real reason for the many absurd crimi-
nal charges brought against me … you know as well 
that I served loyally in the Interior Ministry for more 
than a quarter of a century, and attained the rank of 
major.

I am sure that the investigators working on my 
case and the prison administration know this as well. 
My stubborn refusal to slander Grinberg, the news-

paper and myself mean that I, a former offi  cial of 
the Interior Ministry, have been placed in a cell with 
persons accused of committing common crimes. I 
spent four days in this cell with underage prisoners. 
One does not have to be blessed with an exceptional 
imagination in order to understand what I had to en-
dure…”

Postscript

In my time I had to go to jail because of a case fabri-
cated by the FSB. I also know the arsenal of means 

employed by the FSB, SIZO and other so-called secu-
rity agencies to exert pressure on prisoners very well. 
When the machinery to crush a certain person is set 
into motion, it acts in the name of the state, with great 
coordination, and irreversibly. ! is means that even 
if you assume the impossible, namely that there is an 
honest and decent person involved in the case, who 
would oppose the illegal persecution of an innocent 
person, the machinery will not stop. ! e honest per-
son will be replaced by a dishonest one, and the “ac-
cusatory juggernaut” will continue to rumble on.

It will be very diffi  cult to get Korolyov out of jail. 
! e main hope is resistance by journalists and support 
from society.

So far, however, resistance is only gaining momen-
tum.

Translation from the Russian by Matthias Neumann

Documentation

Violations of Freedom of the Media in Russia. 
Statistics of the Glasnost Defense Foundation
Source: http: / / www.gdf.ru / monitor / index.shtml

Number of Journalists Dying of Unnatural Causes 1991 – 2006

0

2

4

6

8

10

12

14

16

18

20

1991
1992

1993
1994

1995
1996

1997
1998

1999
2000

2001
2002

2003
2004

2005

2006*

* up to 7 October 2006



11

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Violence Against Journalists 1991 – 2006

1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999

Journalists dying of 
unnatural causes

0 1 10 10 16 19 14 11 15

Violence against 
journalists and editorial 
offi  ces

no data no data no data no data no data no data no data 91 91

2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 (up to 
7 October)

Journalists dying of 
unnatural causes

16 17 19 10 14 7 9

Violence against 
journalists and editorial 
offi  ces

73 102 99 120 83 75 58

Action Taken by the State Against Journalists and the Media 2000 – 2005
2000 2001 2002 2003 2004 2005

Cases of censorship 36 25 20 12 29 23
Temporary detentions of journalists by 
police and security agencies

15 23 18 22 37 47

Searches of journalists and editorial 
offi  ces by court order

377 447 427 378 373 382

Criminal investigations against 
journalists and mass media

28 44 40 34 35 42

Searches of journalists and editorial offi  ces by court order 2000 – 2005

320

340

360

380

400

420

440

460

2000 2001 2002 2003 2004 2005



12

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Other Offi  cial Measures Taken against Journalists and the Media 2000 – 2005

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

2000 2001 2002 2003 2004 2005

Cases of censorship
Temporary detentions of journalists by police and security agencies
Criminal investigations against journalists and mass media

Analysis

Russian Internet Remains an Island of Free Speech and Civil Society
Dmitry Vinogradov, Moscow

Summary
With freedom of the press under pressure in the traditional media, the poorly developed party system, and 
the authorities’ desire to block street demonstrations and other public acts, the Internet remains a small 
island of political freedom and freedom of speech and self-expression. Now the authorities are thinking 
about how to exert their control over this sphere of Russian life. In part, they are justifi ably worried about 
the growth of extremist tendencies among Internet users and the fact that radicals are actively using the 
Internet for propagandizing their ideas and attracting new supporters. 

! e Internet as a Form of Mass Media and 
Business

Seven percent of Russia’s adults use the Internet ev-
ery day, according to ROMIR Monitoring. Over 

the course of a month, 22 percent of Russians over the 
age of 16 access the information superhighway. Over 
the last three years, these fi gures have doubled. 

Somewhere between 20,000 and 50,000 people 
visit the sites of political parties and movements ev-
eryday, according to the Rambler search engine site. 
! ese sites provide alternative information since the 
main television broadcasters devote 90 percent of their 
political news coverage to the activities of the authori-
ties and their United Russia party. 

News sites and Internet media play an important 
role on the Russian Internet. For example, gazeta.ru 
positions itself as a newspaper on the Internet: it has 
analytical articles, interviews and all the usual fea-
tures of a typical newspaper. ! e site lenta.ru special-

izes in reprinting reports from new agencies and other 
sources. N ewsru.com, the former site of NTV, focuses 
on posting numerous photographs. 

Internet sites that have developed a strong reputa-
tion in the virtual world are now moving off -line. For ex-
ample, the business news agency Rosbizneskonsalting 
(RBK, www.rbc.ru) and the portal Rambler have 
launched their own television stations. Additionally, 
RBK is producing a daily business newspaper, a rela-
tively expensive project. ! e most expensive Russian 
Internet project is considered to be the Yandex.ru por-
tal, with a capitalization of approximately $1 billion. 
Yandex has yet to start investing in off -line projects.

! e Internet is the only sphere of the Russian me-
dia where opposition-minded oligarchs, pushed from 
the political sphere by President Putin, have managed 
to maintain their position. Boris Berezovsky, cur-
rently based in London, owns the analytical site G rani.
ru. Vladimir Gusinsky, now living in Israel, owns 



13

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

newsru.com and several Israeli Russian-language sites, 
which are also read in Russia. G azeta.ru is considered 
to be close to Leonid Nevzlin, one of the partners of 
Mikhail Khodorkovsky, who is currently sitting in a 
Siberian jail. Nevzlin is hiding from the Russian au-
thorities in Israel. 

Oligarchs loyal to Putin have not been active in 
the Internet and have not expressed an interest in news 
sites. However, they have been involved in providing 
Internet access to customers and Internet television. 

Successor to Samizdat and the Soviet 
Kitchen

The Russian Internet today is performing the func-
tions of the institutions of democratic society, 

which are sorely lacking “off -line.” ! ese functions in-
clude those of civil society as well as the media. While 
most of the population remains indiff erent, politicians 
and human rights defenders have found shelter in 
blogs and Internet forums, where they exchange opin-
ions on current events and fi nd allies and opponents. 

“Politics is not leaving for the Internet, it has been 
chased there,” according to Yabloko press spokesman 
Aleksei Naval’nyi, who keeps his own blog. 

“! e Internet is becoming stronger and more in-
fl uential. Nevertheless, it does not represent all social 
groups, but just the most advanced part of the popu-
lation,” according to Dmitry Oreshkin, the head of 
the Merkator Group. Maksim Kononenko, a blogger 
and Internet-journalist with close ties to the Kremlin, 
claims that all political discussion in contemporary 
Russia today takes place on the Internet and par-
ticularly in blogs. He points out, however, that the 
Internet is still a poor tool for introducing ideas to the 
masses. He claims that one can infl uence the opinions 
of 2 percent of the voters through the Internet, and 
these people are mainly located in the capital cities of 
Moscow and St. Petersburg. 

Some have compared today’s blogs to the Soviet 
kitchen. In the former USSR, it was impossible to dis-
cuss political issues in the media or public gatherings, 
so the intelligentsia addressed these problems at home, 
eff ectively underground. Now those times are return-
ing. Others have compared blogs to the political and 
literary salons held in Petersburg and Moscow at the 
beginning of the twentieth century. 

Current blogs represent views across the entire po-
litical spectrum: liberals, Putin supporters, nationalists 
and leftists. However, there is little constructive inter-
action between them, a refl ection perhaps of the lack 
of a Russian tradition for political dialogue. Typically, 
discussion of an important issue quickly turns into 
a stream of insults and denunciations that one is a 
stooge for the Kremlin, fallen oligarchs, America, or 
the global Zionist conspiracy, depending on the lean-

ings of the accuser. 
One obvious diff erence between today’s blogs and 

the Soviet kitchen conversations is that the kitchen 
conversations were conducted at a much higher lev-
el. Another diff erence is that the blogs and Internet 
forums are a network of kitchens. Sociologists have 
pointed out that the blogs and specialized Internet 
forums have produced an unforeseen eff ect. Isolated 
radicals, whether leftist, nationalist, or ecological, 
have begun to actively fi nd each other. Earlier they 
were alone or had to recruit new members among their 
friends, using traditional, rarely eff ective methods of 
agitation, that were easily detected by the police. Now, 
through the Internet, they can fi nd ideologically like-
minded individuals who are ready to act. 

 For example, the August 21 bomb blast at 
the Cherkizov market in Moscow, which killed 10 il-
legal migrants from Asia and wounded an additional 
40, was prepared by nationalists who met each other 
on the Internet. All three organizers were students at 
prestigious Moscow universities, including one who 
was training in chemistry. ! ey used their knowledge 
to make the explosives, which were the equivalent of 
1.5 kilograms of TNT. ! e chemist found the plans 
for the bomb on the Internet. 

Vladimir Lenin once called the party press an “agi-
tator and organizer,” arguing that a newspaper could 
become an organizing center for a party. ! anks to the 
appearance of blogs, there are now youth democratic 
movements such as Oborona, Da!, and Ya dumayu. 
! e young opponents of Putin who organized these 
groups found people who think the same way through 
their blogs. Organizers have used blogs to turn out 
crowds for a variety of oppositional public demonstra-
tions: supporting Private Andrei Sychev and against 
Defense Minister Sergei Ivanov; against the perse-
cution of Russian citizens of Georgian nationality; 
backing the leftist march of the Anticapitalism orga-
nization (held October 1) and facilitating the right’s 

“Russian March” (November 4). 
Another interesting initiative is “Debaty” - once a 

month members of this group meet in a Moscow club 
to discuss a current political topic. Usually, the par-
ticipants in the discussion, the jury, and members of 
the audience are all bloggers. Members of the jury are 
the authors of blogs with 1,000 “friends” (readers). 

From time to time, blogs replace the traditional 
media, which is either heavily censored or simply not 
timely enough. Bloggers who live next to events be-
come witnesses, or even participants, much faster than 
journalists. (A similar process is taking place in the 
west, as in the case of blogs about New Orleans or sol-
diers fi ghting in Iraq or Israel.) In Russia the most fa-
mous case when blogs began to function like the me-
dia was the ethnic confl ict in the city of Kondopoga at 



14

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

the end of August. ! e fi rst reports and photographs 
about this event appeared in the blogs of citizens of 
this city and on the Internet forum of the city’s web 
site. Expert observers claim that in this case the blogs 
are functioning like the traditional Soviet samizdat, 
the underground and self-published editions of for-
bidden literature. 

! e Death of “Live Journal”

The most popular site for blogs in Russia is livejour 
nal.com because of it user-friendly interface and, 

as an American company, the fact that it does not fall 
under Russian control. Russians call the site “Zhivoy 
zhurnal” and it is much more popular than Russian 
blog sites, such as diary.ru, liveinternet.ru, and the sec-
tion for blogs on ma il.ru. 

! ere are more than 300,000 Russian blogs regis-
tered at livejournal.com, about half of all the blogs in 
Russia. As the founder of the site Brad Fitzpatrick ex-
plained during a trip to Moscow, in the US, the main 
users of the site are teenagers and young people. He 
was surprised that in Russia the site is popular among 
adults, many of whom are famous far beyond the con-
fi nes of the Internet. Livejournal bloggers include the 
writers Sergei Lukyanenko and Viktor Shenderovich, 
politicians Nikita Belykh, Valeriya Novodvorskaya 
and Irina Khakamada, many members of the State 
Duma, Institute of Globalization Studies Director 
Mikhail Delyagin, and others. Sometimes people 
have to delete their blogs when they receive an offi  cial 
position. 

In October scandal rocked Russia’s livejournal 
community when the company sold the rights to 
service the Cyrillic segment of the site, which aff ects 
Russia, Bulgaria, and Mongolia. Now the Cyrillic 
livejournal will be used for commercial purposes by 
Sup, a company established by the oligarch Aleksandr 
Mamut and Andrew Paulson, a Russian businessman 
of American background. 

! e owners invited Anton Nosik, a well known 
Russian Internet entrepreneur and blogger who has 
created many Russian and Israeli news sites, to head 
the new company. He announced that he will create 
a special Russian Abuse Team that will stop any legal 
violations on the livejournal.com site. He will particu-
larly crack down on extremist propaganda. 

! is announcement was viewed as a threat to 
impose censorship. Nosik is famous for his consis-
tent liberalism and opposition to the nationalist and 
pro-Kremlin camps. For example, during the Israeli-
Lebanese confl ict he, in contrast to many blogers who 
sympathized with Lebanon, defended Israel where he 
lived for many years. 

Several nationalist bloggers have already removed 
their diaries from livejournal.com in a sign of protest. 

! eir fears are understandable because there is already 
an example of the American Abuse Team intervening: 
Last year at one point it closed dozens of nationalist 
journals for posting material against NATO. 

Many observers have pointed out that if it is de-
prived of its typical freedom of speech (including 
for radicals), livejournal.com will lose its value, many 
bloggers will leave, and Mamut and Paulson will lose 
their money. ! e famous Russian fantasy writer Sergei 
Lukyanenko (blogger doctor_livsy on livejournal.com) 
argued that “if the new owners make the conditions 
for using livejournal.com worse, either in terms of ser-
vice, fees, or censorship, the Russian sector of livejour-
nal will die. And it will be resurrected in a new form 
in a new place. Livejournal is its users, not the server, 
programs, or the political views of specifi c people.” 
! us livejournal.com is risking losing its popularity in 
Russia. 

! e Kremlin Comes to the Internet

Last year the Kremlin realized the importance of 
the Internet for infl uencing young people and the 

middle class working in offi  ces and located “on-line” 
most of the time. Accordingly, they set up Internet 
media loyal to the Kremlin, above all the newspaper 
Vzglyad (vz.ru), Expert-online (expert.ru), and several 
others. ! ere are also new sites for young people, de-
signed especially as counterpropaganda against young 
oppositionists, particularly yoki.ru.

Pro-Kremlin youth groups Nashi, Rossiya molo-
daya and Molodaya gvardiya have set up their own 
sites. Against this background, the site of Molodaya 
gvardiya, the youth wing of United Russia, stands out. 
In addressing the opposition, it does not avoid using 
slang and curse words. Additionally, activists in this 
group received instructions from their leaders to set 
up Internet diaries and actively participate in blogs 
where only oppositionists participated before. 

Additionally, the authorities have increased the 
pressure of censorship and the law enforcement agen-
cies on the Internet. ! e fi rst scandals took place this 
year. Earlier, the authorities did not know how to deal 
with the Internet. ! e bureaucracy and law enforce-
ment agencies had little access to the Internet and 
little understanding of what was happening there. In 
the special services, there was no subdivision to deal 
with it. 

! e situation changed during the “cartoon scandal” 
at the beginning of the year, when cartoons insulting 
Islam were published in Denmark and other coun-
tries, provoking violent protests in Muslim countries. 
! e Russian authorities, traditionally fearing Muslim 
unrest, adopted a strict policy of blocking any publi-
cation which could be seen as insulting the religious 
feelings of Muslims. 



15

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

For example, at the request of the FSB in 
St. Petersburg, a provider closed one of the humor-
ist sites that had republished the Danish cartoons. 
Additionally, the FSB asked the caricature site cari 
catura.ru and the news site Pravda.ru to remove the 
cartoons from their pages. Pravda.ru agreed to the 
FSB’s request, but in a act of protest, did not work for 
two days. ! e editors of caricatura.ru, in contrast, an-
swered the FSB that they would only remove the cari-
catures following a court order. Nothing happened as 
a result. 

! e news site gazeta.ru received a warning from the 
Federal Service for Oversight in Observing Legislation 
in the Sphere of Mass Communications and Preserving 
the Cultural Heritage (Rosokhrankultura) for pub-
lishing the cartoons. According to Russian media law, 
a publication that receives two warnings is deprived 
of its license and must stop publishing. Additionally, 
Rosokhrankultura appealed to the court to close an 
Altai site, Bankfaks, because a user posted material in-
sulting Muslims on one of the forums of the site. ! e 
Altai court declined the motion. 

Over the course of the year, the authorities’ inter-
est in the Internet has not dropped. In Kaliningrad a 
local journalist posted on his blog on Livejournal.com 
an article about corruption among the police leader-
ship. ! e newspaper where this journalist works re-
fused to publish the article. A scandal ensued when 
the police tried to fi nd the journalist and force him 
to remove the material. ! e police even interrogated 
several journalists from other publications, however, 
they were not able to identify the author of the scan-
dalous material. 

In October, the Ivanovo city court fi ned Vladimir 
Rakhmankov, the editor of the Kursiv site, 20,000 ru-
bles for insulting President Putin by calling him the 

“phallic symbol of Russia.” In an article under that 
name, Rakhmankov described Putin’s annual ad-
dress to the parliament in which Putin sought to solve 
Russia’s demographic problem by increasing the birth-
rate. One day after the article appeared, the Ivanovo 
Oblast procurator fi led a case against Rakhmankov 
for insulting a representative of the authorities, a viola-
tion of article 319 in the criminal code. ! e authori-
ties confi scated the computers from the Kursiv edito-
rial offi  ces and the site stopped working. 

During Russia’s political row with Georgia, the 
Yekaterinburg Internet service provider G aranthost.ru 

stopped providing services to clients from Georgia at 
its own initiative. Immediately, several Russian pro-
viders announced that they were ready to provide ser-
vices to these clients free. 

In the most recent scandal, in Novosibirsk a court 
case has begun against Taras Zelenyak, a business 
man of Ukrainian descent. He posted a message to 
a Ukrainian forum insulting ethnic Russians while 
arguing that Ukrainians were their superiors. One 
of the readers of the forum complained to Zelenyak’s 
internet service provider, Pervaya milya, which in 
turn passed the material on to the Novosibirsk FSB. 
! e fact that Zelenyak had posted the message to a 
Ukrainian server did not stop the Russian police. 

In recent times, various people have called for pre-
paring clear rules for the Internet sphere which would 
regulate what is permitted there. Members of the 
State Duma are currently preparing a bill that would 
make placing material on an Internet site the same as 
publishing it in the media. If such a law is approved, 
the criminal and administrative codes would apply to 
the Internet and any critical remark there could be 
defi ned as an insult or slander. 

On October 26, the leadership of the Interior 
Ministry and General Procurator, under the guise of 
fi ghting extremism, appealed to the upper chamber 
Federation Council to hold the owner of Internet sites 
legally responsible for the information posted on their 
sites. Deputy General Procurator Viktor Grin told the 
senators that “there is an extreme need to develop leg-
islative norms, making it possible to block the activity 
of Internet sites propagandizing terrorism and violent 
extremism.” 

Human rights defenders are also concerned about 
the unregulated situation in the Internet. Aleksandr 
Brod, director of the Moscow Bureau of Human 
Rights, agrees that amendments to the law on ex-
tremism aimed at combating the Internet sites of ex-
tremists is necessary. “! is is not censorship or the 
violation of democratic norms, but guaranteeing 
the security and unity of Russia.” He pointed to the 
sites set up by organizers of the November 4 Russian 
March, which contained information about the event. 

“! ese sites include radical nationalist materials and 
we must think about regulating them.” According to 
his data, there are more than 800 nationalist sites on 
the Russian Internet.

Translated from the Russian by Robert Orttung

About the author:
Dmitry Vinogradov is a journalist for gazeta .ru and the editor of tayga .info. 
Further reading:
Henrike Schmidt, Georg Butwilowski, Katy Teubener, “From Club to Mass Medium? ! e Russian Internet as a Place of 
Intellectual Debate and Political Commitment”, pp. 9–15, kultura 1/2005 
http: / /www.forschungsstelle -osteuropa .de /con / images /stories /pdf / kultura / kultura_1_EN .pdf



16

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Opinion Survey

What Russians ! ink About the Internet and the People Who Access the 
Internet
Source: http: / / wciom.ru / novosti-analitika / press-vypuski / press-vypusk / single / 3329.html?tx_ttnews%5BbackPid%5D=1&cHash=50f5a
2681e, 9 October 2006

Which Sources of Information Do You Use Most Of All? (Any Number of Answers)
 All respon-

dents
Type of settlement

Moscow and 
St. Petersburg

Population 
more than 
500,000

Population 
100,000 - 
500,000

Population 
less than 
100,000

Countryside

National television 85% 90% 83% 81% 86% 86%
Oblast television 40% 4% 47% 33% 42% 48%
Regional television 32% 12% 34% 34% 34% 33%
National newspapers 31% 39% 24% 31% 35% 29%
Regional newspapers 27% 7% 16% 27% 33% 34%
National radio 26% 23% 26% 37% 19% 25%
Oblast newspapers 23% 4% 22% 20% 28% 29%
Oblast radio 13% 2% 12% 16% 15% 15%
Internet 13% 26% 16% 18% 10% 7%
Regional radio 10% 9% 8% 12% 11% 9%
Foreign mass media 2% 5% 1% 5% 1% 1%
Other 1% 1% 1% 1% 0% 0%
No response 1% 2% 1% 0% 2% 0%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

Nati
on

al 
tel

ev
isio

n

Obla
st t

ele
vis

ion

Re
gio

na
l te

lev
isio

n

Nati
on

al 
ne

wspa
pe

rs

Re
gion

al 
ne

wspa
pe

rs

Nati
on

al 
rad

io

Obla
st n

ew
spa

pe
rs

Obla
st r

adio

Int
ern

et

Re
gio

na
l ra

dio

Fo
rei

gn
 m

as
s m

ed
ia

Othe
r

No r
esp

on
se

All respondents Moscow and St. Petersburg Countryside



17

analyticalanalytical
digestdigest

russianrussian
russian analytical digest  09/06

Which Sources of Information Do You Use Most Of All? (Any Number of Answers)

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

Nati
on

al 
tel

ev
isio

n

Obla
st t

ele
vis

ion

Re
gio

na
l te

lev
isio

n

Nati
on

al 
ne

wspa
pe

rs

Re
gio

na
l n

ew
spa

pe
rs

Nati
on

al 
rad

io

Obla
st r

ad
io

Obla
st r

ad
io

Int
ern

et

Re
gio

na
l ra

dio

Fo
rei

gn
 m

ass
 m

ed
ia

Othe
r

No r
esp

on
se

Jun 2005 Sep 2006

Do You Access the Internet; if Yes, How Often?

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

All respondents

Primary education or less, unfinished secondary education

Secondary education (school or vocational school)

Specialized secondary education (technical school)

Unfinished university education (no less than 3 years of
university), university education

Practically every day Several times per week
Several times per month Rarely, but at least once every six months
I do not access the internet No response

Why Do You Need Access to the Internet?
(any number of answers, percentage of those who access the internet)
 All respondents Income for each family member, in rubles

Up to 1,500 1,501 - 3,000 3,001 - 5,000 5,001 and 
above

In order to keep up with news and events in 
the world and in Russia

44% 19% 29% 41% 52%

For work and education 77% 69% 71% 78% 78%
In order to use e-mail 44% 44% 31% 50% 54%
In order to listen to music and watch fi lms 20% 25% 13% 17% 19%
For computer games 11% – 10% 4% 9%
In order to access sites with erotic content 3% – – 2% 5%
For contact with other users in chat rooms, 
forums, etc.

20% 13% 8% 17% 27%

In order to fi nd friends and people with 
similar interests

9% – 6% 4% 15%

Other 1% – 2% 2% 3%
No response 1% – 2% – –



18

russian analytical digest  09/06

Any opinions expressed in Russian Analytical Digest are exclusively those of the authors. 
Reprint possible with permission by the editors.

Editors: Matthias Neumann, Robert Orttung, Jeronim Perović, Heiko Pleines, Hans-Henning Schröder
Layout: Cengiz Kibaroglu, Matthias Neumann

ISSN 1863-0421 © 2006 by Forschungsstelle Osteuropa, Bremen and Center for Security Studies, Zürich
Research Centre for East European Studies • Publications Department • Klagenfurter Str. 3 • 28359 Bremen •Germany

Phone: +49 421-218-7891 • Telefax: +49 421-218-3269 • e-mail: fsopr@uni-bremen.de • Internet: www.res.ethz.ch/analysis/rad

About the Russian Analytical Digest

analyticalanalytical
russianrussian

! e Russian Analytical Digest is a bi-weekly internet publication jointly produced by the Research Centre for East 
European Studies [Forschungsstelle Osteuropa] at the University of Bremen (www.forschungsstelle-osteuropa.de) 
and the Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal Institute of Technology Zurich (ETH Zurich). It is 
supported by the Otto Wolff  Foundation and the German Association for East European Studies (DGO). ! e Digest 
draws on contributions to the German-language Russlandanalysen (www.russlandanalysen.de), the CSS analytical 
network on Russia and Eurasia (www.res.ethz.ch), and the Russian Regional Report .  ! e Russian Analytical Digest 
covers political, economic, and social developments in Russia and its regions, and looks at Russia’s role in interna-
tional relations. 

To subscribe or unsubscribe to the Russian Analytical Digest, please visit our web page at www.res.ethz.ch/analysis/rad

Research Centre for East European Studies [Forschungsstelle Osteuropa] at the University of 
Bremen

Founded in 1982 and led by Prof. Dr. Wolfgang Eichwede, the Research Centre for East European Studies 
(Forschungsstelle Osteuropa) at the University of Bremen is dedicated to socialist and post-socialist cultural and 
societal developments in the countries of Central and Eastern Europe.

! e Research Centre possesses a unique collection of alternative culture and independent writings from the former 
socialist countries in its archive. In addition to extensive individual research on dissidence and society in socialist soci-
eties , in January 2007, a group of international research institutes will be assembled for a collaborative project on the 
theme “! e other Eastern Europe – the 1960s to the 1980s, dissidence in politics and society, alternatives in culture. 
Contributions to comparative contemporary history” which will be funded by the Volkswagen Foundation.

In the area of post-socialist societies, extensive research projects have been conducted in recent years with empha-
sis on political decision-making processes, economic culture and identity formation. One of the core missions of the 
institute is the dissemination of academic knowledge to the interested public. ! is includes regular email service with 
more than 10,000 subscribers in politics, economics and the media.

With a collection of publications on Eastern Europe unique in Germany, the Research Centre is also a contact 
point for researchers as well as the interested public. ! e Research Centre has approximately 300 periodicals from 
Russia alone, which are available in the institute’s library. News reports as well as academic literature is systematically 
processed and analyzed in data bases.

! e Center for Security Studies (CSS) at ETH Zurich
! e Center for Security Studies (CSS) at the Swiss Federal Institute of Technology (ETH Zurich) is a Swiss academic 
center of competence that specializes in research, teaching, and information services in the fi elds of international and 
Swiss security studies. ! e CSS also acts as a consultant to various political bodies and the general public. 

! e CSS is engaged in research projects with a number of Swiss and international partners. ! e Center’s research 
focus is on new risks, European and transatlantic security, strategy and doctrine, state failure and state building, and 
Swiss foreign and security policy.

In its teaching capacity, the CSS contributes to the ETH Zurich-based Bachelor of Arts (BA) degree course for 
prospective professional military offi  cers in the Swiss army and the ETH and University of Zurich-based MA pro-
gram in Comparative and International Studies (MACIS), off ers and develops specialized courses and study programs 
to all ETH Zurich and University of Zurich students, and has the lead in the Executive Masters degree program 
in Security Policy and Crisis Management (MAS ETH SPCM), which is off ered by ETH Zurich. ! e program is 
tailored to the needs of experienced senior executives and managers from the private and public sectors, the policy 
community, and the armed forces.

! e CSS runs the International Relations and Security Network (ISN), and in cooperation with partner 
institutes manages the Comprehensive Risk Analysis and Management Network (CRN), the Parallel History Project 
on NATO and the Warsaw Pact (PHP), the Swiss Foreign and Security Policy Network (SSN), and the Russian and 
Eurasian Security (RES) Network.

digestdigest


